תגובת ארגון מדבירי מזיקים בישראל לכתבה בעיתון "הארץ" 29.4.2015

במידה וחוק ההדברה החדש שהמשרד להגנת הסביבה מנסה לקדם יעבור במתכונתו כפי שיוגש בקרוב לקריאה שנייה ושלישית יתכן שהאחיות גרוס ז"ל לא יהיו הקורבנות האחרונות שענף ההדברה הקורס יגבה מהציבור.

חוק ההדברה החדש שהמשרד להגנת הסביבה מתגאה בו (ומסתתר מאחוריו) לא רק שלא יפתור את בעיות הקשות בהן נמצא ענף ההדברה, אלה יחמיר אותן ויחשוף את הציבור ואת העוסקים בענף לסכנות גדולות עוד יותר.

בחוק החדש יוצר המשרד להגנת הסביבה סטאטוס חדש שנקרא 'מדביר בסיסי'. סטאטוס זה יקנה למחזיקים בו היתר לבצע הדברת מזיקים בבית מגורים בלבד.

'המדביר הבסיסי' יעבור הכשרה קלה בסיסית ושטחית. שאינה מוזכרת או מפורטת כלל בחוק החדש.

לטענת המשרד להגנת הסביבה, המזיקים שפועלים בבית הם מזיקים קלים, טענה זו אינה נכונה כמובן שכן מדובר בדיוק באותם מזיקים שפועלים בכל מקום אחר וכדי להדביר אותם יש להשתמש באותם חומרי הדברה כמו בכל מקום אחר בו נתקל המדביר במזיקים אלה.

סטאטוס 'המדביר הבסיסי' יגרום להצפת השוק במדבירים עקב הורדת רף הכניסה לעיסוק בתחום ואפשרות ליצירת השלמת הכנסה שנראת לכאורה קלה.

גם כיום המשרד להגנת הסביבה מתקשה לבצע השתלמויות ורענונים או לחילופין אכיפה לאלפי המדברים שפעילים כיום בענף, ומין הסתם ללא תוספת תקציב וחקיקה מתאימה הוא לא יצליח לעשות זאת ביעילות רבה יותר. כאשר השוק יוצף באלפי מדבירים בעלי רישיון הדברה בסיסי, דבר שללא ספק יפגע בציבור הרחב שנזקק לשרותי הדברה מקצועיים בטוחים והוגנים. וזאת מבלי להזכיר את העדר המוחלט של האכיפה מצד המשרד להגה"ס , חומרי הדברה קלים להשגה ורכישה ע"י כל דכפין.

בחוק החדש שעבר בקריאה ראשונה אין התייחסות עניינית לבעיה הקשה שמתוארת בכתבה בנושא הדברה במוסדות חינוך ולכן לא יהיה כל ערך ביצירת נהלים כאלה ואחרים כאשר בחוק לא מופיעה שום התייחסות לסביבת העבודה המורכבת והרגישה כמו גני ילדים ובתי ספר . ההתייחסות בחוק לנושא מוסדות חינוך צריכה לחייב את המדביר, את הרשות העירונית ואת המשרד החינוך לפעול בכפוף לרישיון הדברה יעודי להדברה במוסדות חינוך כפי שמתואר בהמשך.

ארגון מדבירי מזיקים בישראל מציע למשרד להגנת הסביבה את הפתרונות הבאים:

  • ליצור בחוק את סטאטוס המדביר בסיסי ולהכפיף אותו לעבודה תחת אחריות של מדביר מוסמך, ובכך לפתור את הבעיה של עובדי הדברה המועסקים כיום ללא כל הכשרה מקצועית מטעם המדינה ורישיון לעסוק בתחום.
  • ליצור בחוק את הכשרות/הסמכות מתקדמות והיתרים המעידים על כך למי שעבר הכשרה…:הסמכה להדברה ברשויות מוניציפאליות ומוסדות חינוך
  • הסמכה להדברה במבני תעשייה ובתי חולים
  • הסמכה להדברה בתעשיית המזון
  • הסמכה להדברה של מיני פולשים או מתפרצים שאינם מוגדרים ברשימת מיני המזיקים הקיימים בחוק ומחייבים הכשרה או ציוד מיוחד להדברתם.

 המשרד להגנת הסביבה בחר להתעלם מהצעות אלה בטענה של פגיעה בחוק חופש העיסוק ובעוד טענות מטענות שונות שאינם מעינינו של ענף ההדברה ושל הציבור הרחב הנזקק לשרותי הדברה.

ועד ארגון המדבירים
בועז קייזרמן

חברי ארגון יקרים, שתפו את הפוסט הזה בקרב חבריכם כדי לאסוף כמה שיותר תגובות אוהדות מהציבור הרחב

 

haretz290415